Cambodja

1 maart 2011 - Phnom Penh, Cambodja

De binnenkomst via de Mekong rivier was buitengewoon prachtig. Overal hutjes op paen, groene vruchtbare grond en kinderen die uit hun dak gingen toen ze ons zagen zitten boven op de boot. Kippenvelmoment! Een betere eerste indruk kun je gewoon niet wensen...

Wie het boke 'First they killed my father' gelezen heeft weet waar ik het over heb, maar ik zal even een korte omschijving geven van de geschiedenis in Cambodja. Van 1975 tot 1978 was Cambodja in oorlog onder leiding van de man Pol Pot (Rode Khmer). Hij moorde als het ware zijn eigen volk uit door ze te laten verhongeren en vermoorden. Een bril, geschoold, meerdere talen spreken, er was altijd wel een 'reden' om iemand zijn leven te beeindigen. Het klinkt allemaal onwerkelijk, maar dit is dus nog maar zo'n 30 jaar geleden gebeurd en tot 2003 is het nog altijd onstabiel geweest. Als je door Cambodja reist zie je hier nog veel van terug. Ten eerste heerst er duidelijke armoede en de economie groeit slecht door de vele oorlogen. De gemiddelde leeftijd is haast niet voor te stellen: maar 22 jaar! Qua eten kun je hier ook alles krijgen: kakkerlakken, wormen, sprinkhanen en zelfs gefrituurde vogelspinnen. Gedurende de oorlog was er gewoon niets anders en moesten de mensen naar ander 'voedsel' zoeken om te overleven.

In Phnom Penh hebben we de gevangenis S21 en de killingfields bezocht, waar zich alles dus heeft afgespeeld. Je loopt haast letterlijk nog over de botten. Verschrikkelijk indrukwekkend allemaal.

Na Phnom Penh zijn we naar Siem Riep gereisd in het noorden van Cambodja. Een ecchte toeristenplaats vanwege de Ankor Wat tempels waar mensen massaal dagenlang cultuur gaan snuiven. Mooi, maar voor ons was een half dagje rondfietsen genoeg. Been there - done that.

Cambodja is nog veel meer dan dit, maar vanwege de tijdsdruk moeten we dat helaas voor de volgende keer bewaren. Inmiddels zitten we al weer in Maleisie, waar ik jullie volgende keer meer over zal vertellen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Terry:
    1 maart 2011
    Heey Raissa

Weer een mooi verhaaltje, interessant om eens iets over Cambodja's achtergrond te lezen. Al dat eten lijkt me dan weer niet alles...
    En weer mooi fotootjes! Maleisie lijkt me ook prachtig, ben benieuwd!
    Je krijgt ook de groetjes van Aidan!

XXX mam
  2. Marloes:
    2 maart 2011
    Wooooow kippenvel!
  3. Jeanne:
    2 maart 2011
    Hi Raissa,
    Ben zelf weer terug in Srilanka, na een week Nederland, i.v.m met zus.
    Mooi te lezen hoeveel jullie meemaken.
    By the way, reizen in Azie = niet ongevaarlijk, en ik ben misschien wel [te] bezorgd.
    Hoop dat jullie nog een heerlijke tijd zullen hebben.
    Laat eens wat van je/jullie horen?
    Liefs Jeanne en Toon.
  4. Thea:
    8 maart 2011
    Ha Die Raissa,

wat een,mooi verhaal weer en wat maak jij veel mee.
    (ja ja ik volg je site nog geregeld)wel heel indrukwekkend die verschillende culturen, en wat lief die kids zeg.
    Mooie foto's zeg, geniet er nog van en hopelijk zie ik je nog eens

groetjes vanuit Oirschot

liefs Thea en de rest