Cuba

28 april 2011 - Havanna, Cuba

Het was liefde op het eerste gezicht. De oldtimer auto's, de casas particulares (families waar men kan logeren), de salsamuziek, de spaanse architectuur, maar vooral de prachtige Cubanen met hun temperament. Hier had ik altijd al willen zijn!

Na een paar dagen chillen in een resort, zijn we via Trinidad, waar de tijd letterlijk heeft stilgestaan, naar Santiago de Cuba gereisd. Juist ja, de stad waar de echte rum vandaan komt. Toch hadden wij beiden meer met Havana en dus besloten we nog een lekker lange week daar door te gaan brengen. Het landschap van Cuba bleek niet zo boeiend te zijn en ook de stranden waren niet zoals wij hadden gehoopt. Maar de sfeer - alles kan en alles mag - is wat Cuba zo bijzonder maakt.

Cuba is echt een geisoleerd land met eigen merken en waar veel dingen dus nog niet bestaan. Dit komt o.a. door de eeuwige moeilijke relatie met Amerika en natuurlijk de geschiedenis met Che Guevarra en Fidel Castro in de hoofdrol. Telfoonverbindingen zijn nog maar een aantal jaar legaal en internet klinkt de gemiddelde Cubaan niet bekend in de oren. Bovendien is Cuba, verrassend na alles wat we gezien hebben, het armste land in onze reis. Een gemiddelde loon van 7 euro per MAAND, wat absoluut niet genoeg is om rond te komen. Lang leve de peso cafetaria's aan huis, waar je voor tussen de 4 en 50ct prima kan eten (en dikke konten kan kweken, die hier helemaal hot zijn)!

Ik had geen betere laatste bestemming van mijn reis kunnen durven wensen. Cuba is magisch! Aan alles komt een eind, het er al weer op. Een half jaar is voorbij gevloooogen. Back to reality, wat mij vandaag gelijk benadrukt werd in het vliegtuig: heerlijke hollandse gehaktballen met aardappels en jus en uiteraard een blokje Gouda kaas! Hmmm blijft toch goddelijk! Men verlangt altijd naar wat men zelf niet heeft. Dus in mijn hoofd liggen de plannen voor een volgend avontuur al weer klaar...

1. Pap en Mieke:
    29 april 2011
    Je bent inmiddels weer terug maar leuk om je laatste verhaal te lezen en de fotos te zien. Het ziet er wel heer armoedig uit in Cuba maar jij vond het geweldig. Dat siert.
    Welkom terug.

Pap en Mieke
  2. Raissa:
    29 april 2011
    Chica, ik mis je nu al hoor!!

Hahaha, was je blij met je gehaktballen? Lekkere Holandse pot! Ik moest het doen met een klef broodje ham/kaas zoals we die inmiddels gewend zijn.

Besos!
  3. Evelien:
    Raissa!
    Leuk om nog een laatste verhaaltje van je te lezen. Hoe was de terugreis verlopen?
    Sprak gisteren Aidan en die zei al dat je he te kort had gevonden;) Verder zou je er heel goed uit zien en super bruin zijn. Dus ik ben benieuwd:D!
    Ga je morgen mee koninginnedag vieren? Weet niet of je de boodschap had doorgekregen van je broertje maar wij gaan eerst bij Sven in Tilburg zitten en daarna naar Eindhoven. Lijkt me leuk om je weer te zien!
    xxx
  4. Terry:
    Hee, mijn meissie!

Fijn je weer thuis te hebben :) :) :)

X mama
  5. Stephanie NHTV:
    29 april 2011
    Heel mooi slotverhaal meis! Heb genoten van je verhalen.