Maleisie: Modebewust backpacken

19 maart 2011 - Kuala Lumpur, Maleisië

De eerste dagen in Maleisië zijn we ‘getransformeerd’ van typische backpackers naar modebewuste reizigers :) Kuala Lumpur is, met meer dan 30 shoppingmalls, namelijk het walhalla voor shopaholics, zoals wij dus! Uiteraard hebben we ook nog wat sightseeing gedaan, waaronder de beroemde Petronas Towers die boven de stad uitsteken. ‘S avonds lekker eten in Chinatown of Little India, twee wijken die je in iedere grote stad weer terug vind.

Een complete nieuwe garderobe en een nog vollere backpack verder, werd het tijd om wat meer van het groene Maleisië te zien. Na een drie urige tocht in een houten longtail bootje, kwamen we aan in de oudste jungle van de wereld, Taman Negara. Heel charmant met onze sokken over de broek (tegen de bloedzuigers!) hebben we een trekking gedaan op eigen houtje. Omdat we na vier uur alleen nog maar aapjes hadden gezien, zijn we ‘avonds in de jeep gestapt voor een night jungle tour. ‘S nachts komen namelijk de wasberen en grote wilde katten te voorschijn.

Genoeg inspanningen weer voor ons, op naar Kecil, een van de Perhentian Islands. Witte stranden, palmbomen, tropische natuur en de zee nog blauwer dan blauw. Oftewel paradise on earth! En een perfect alternatief voor carnaval dit jaar! Naast uuuuurenlang bakken, hebben we ook een dag gesnorkelt. De onderwaterwereld zit hier vol met alle-kleuren-van-de-regenboog-vissen en grote ‘bijtende’ oesters. En dan heb ik het nog niet gehad over de reuzenschildpadden en tientallen haaien waar we tussen hebben gezwommen!

Met pijn in ons hart werd het toch tijd om de bus nemen naar de volgende plaats, Penang. Na een hele dag reizen, wilden we vanuit dat plaatsje de ferry nemen naar Sumatra. Krijgen we te horen dat er sinds juli 2010 al geen boten meer gaan vanuit daar! Fijn, dus alle plannen moesten weer worden omgegooid. In Georgetown, de hoofdstad van het eiland Penang, was voor ons niet veel te beleven, dus besloten we de volgende avond gelijk 10 uur door te reizen naar Melaka. Een leuk toeristisch plaatsje met Nederlandse invloeden: grachten, een stadshuis, molens, ‘Amsterdamse pandjes’, de Heerenstraat en zelfs broodjes kroket en uitsmijters! Leuk voor een dagje, maar we kwamen hier natuurlijk voor de boot. En godzijdank, die bestond nog echt ook! Ondanks de Tsunamie in Japan en gevaar in heel Azië, hebben we de volgende dag veilig de oversteek naar Sumatra kunnen maken.

Het leuke is dat we nog niet helemaal afscheid hebben hoeven nemen van het mooie Maleisië. Over twee weken gaan we nog een paar daagjes terug naar Kuala Lumpur, de laatste gaatjes in onze backpack opvullen met.. nóg meer kleren :)

1. Barbara van Ham:
    19 maart 2011
    Klinkt heel bekend, helaas ben ik niet op Kecil geweest, wat ziet dat er mooi uit zeg!! En nog getroffen door bloedzuigers? Er zaten er echt veel he! Veel plezier met jullie volgende avontuur!!
  2. Terry:
    19 maart 2011
    Weer mooie foto's en prachtig verhaal.Veel gereisd maar wel de moeite waard , lees ik. Veel plezier in Sumatra en hopelijk ook een goeie 'oversteek'via Hongkong! ( Of moet dat via een andere luchthaven?)

Dikke X mam
  3. pap:
    19 maart 2011
    Wat een mooie natuur daar zo te zien op je fotos. en wat een paradijselijk strand. Weer heel veel moois gezien. En dan zwemmen tussen de haaien en andere beesten. Lijkt me heel mooi.
    Geniet er van in Sumatra.
    Pap en mieke xx