Vietnam: Happy New Year!

9 februari 2011 - Nha Trang, Vietnam

Huh? Ja mensen, wat er in een 32 urige busreis van Laos naar Vietnam wel niet kan gebeuren: we zijn terug gegaan naar 2010. In Vietnam vieren ze Nieuwjaar namelijk pas 3 februari. Maar eerst even wat er vooraf gegaan in aan deze bijzondere jaarwisseling.

We zijn Vietnam gestart vanuit Hanoi. Een drukke chaotische stad waar je je ogen uitkijkt. Het straatbeeld ziet er ongeveer zo uit: Vietnamese die eten op kinderkrukjes, Vietnamese punthoedjes, spleetogen, Chinese lampions, gebraden hond, franse architectuur, karaokebarren en tienduizenden brommers waar echt ALLES op vervoerd wordt. We hebben een tour naar Halong Bay geboekt bij een van de 30 Sihn café touroperators (nee, geen franchise, the copy culture is typisch Vietnamees). Twee dagen met open mond genieten van dit adembenemende wereldwonder. Duizenden rotsformaties die boven de zee uitkomen. Door de Vietnamese worden ze gezien als draken die het land beschermen. Ze hadden ons wel even mogen vertellen dat het winter was in noord Vietnam, want het was fucking freezing. Anyway, het was het zeker waard. Ik zeg “wow“!

Na Halong Bay zijn we ‘vlug’ (nog eens 30 uur in de slaapbus) naar Hoi An gereisd. In dit mooie knusse stadje draait het vooral om kleren op maat laten maken en lekker eten. Drie keer raden wat we hebben gedaan…

Omdat het weer voor ons te veel aan Nederland deed denken, besloten we om verder te reizen naar Nha Trang, een grote badplaats in zuid Vietnam. Daar sprongen de kurken gelijk van de fles, het was namelijk oudejaarsavond! Dat wil zeggen: overal gratis eten en drinken, kerstliedjes in de straten, een goede dj op het strand en veel chinees vuurwerk. Happy Newyear Vietnam!Voor de rest was Nha Trang vooral strand en feestjes (saai hè?!), zo hebben we ook een dagje op een partyboot gezeten. Lekker drinken (cola ;)), eten, zonnen, dansen, snorkelen, jetskiën, island hoppen… jekenthetwel.

Te gezellig allemaal, maar naar een paar dagen werd het echt tijd om te vertrekken naar de volgende bestemming in Vietnam: Ho Chi Minh city (Saigon). Een totaal andere stad dan Hanoi. Veel meer westerse invloeden, wat vaak betekend dat het ook duurder is. Dus als echte Nederlanders hebben lekker we cheap franse baguettes en vietnamese soepjes op straat gegeten. Vlakbij de stad liggen de Cu Chi tunnels, de loopgraven uit de Vietnam - USA oorlog van 30 jaar geleden, waar we nog even een dagje door heen zijn gekropen.

Toen we onze bus wilden boeken naar Cambodja, hebben we plots onze plannen omgegooid en nog een driedaagse tour naar de Mekong Delta geboekt. Roeien door de bush bush, we hebben gezien hoe ze noodles maakten, cocount candy workshop, flower en fruittuinen met exotische vruchten, krokodillen,  vietnamees folk music, floating visvillage etc etc. Veel activiteiten, maar wel weer wat bijgeleerd en een heel mooi groen stuk Vietnam meegenomen.

Morgen zullen we met de slowboat naar Cambodja varen en dit lang uitgestrekte, maar vooral prachtige land vaarwel zeggen. Op naar land nummer acht!

1. Marloes:
    Wooow
    Het lijkt echt niet op te houden met de feestjes, mooie natuur en cultuur!
  2. Rob:
    9 februari 2011
    Klinkt weer niet verkeerd allemaal Raissa:) Veel plezier nog en spreek je snel!

xx
  3. Terry:
    9 februari 2011
    Lijkt me inderdaad een prachtig land, vooral Halong Bay ziet er schitterend uit. En dat afwisselen met de party's zal jullie zeker wel bevallen ( vooral de gratis party's ;) . veel plezier in Cambodja, niet in de buurt van de grens met Thailand komen, hoor! XXX Aidan en mam
  4. Rianne van de Ven:
    9 februari 2011
    Woow, Raissa, wat een prachtige foto's en weer een geweldig verhaal erbij. Heel leuk om op deze manier een stukje van je reis mee te beleven.
    Laat de rest van je verhalen maar komen. Fijne voortzetting van je reis in Cambodja!
  5. Mieke:
    9 februari 2011
    Nou Raissa dat ziet er weer helemaal geweldig uit. Jullie vakantie is wel een groot feest. Wat zien en beleven jullie toch veel. En mooi omschreven zodat wij mee kunnen beleven. En nu met de boot naar de volgende bestemming. Het beroemde Cambodja. Have fun.
    groetjes en xxx
  6. Anja van Kroonenburg:
    10 februari 2011
    Mooie foto's Raissa!
    We zijn zo ook weer even in Vietnam geweest!
    Geniet van het bijzondere Cambodja ..

Groetjes Anja
  7. Marjan:
    13 februari 2011
    wow wat een mooi verhaal weer.
    poeeh wat hebben jullie het toch goed! lekker veel feesten, gewoon doen waar je zelf zin in hebt. heerlijk!
    geniet er maar lekker van.
    xx marjan
  8. Terry:
    19 februari 2011
    Raissa
    Bedankt voor je kaart,
    Nog heel veel plezier, geniet er nog van.
    Tot eind april!

X oma