I-n-d-i-a = I Never Do It Again!

10 december 2010 - Mumbai, India

Toen we om 3 uur ‘s nachts in de vieze chaotische stad Mumbai arriveerden en ook nog eens werden afgezet in het meest gore hotel ooit, wilden we zo snel mogelijk weer weg wezen.

Dus de volgende dag hebben we gelijk een vlucht geboekt naar het relaxte Goa. Heerlijk genoten van de verschillende hippie Ibiza style stranden met bamboo hutjes, lekkere curry’s en natuurlijk de party’s. Na een week chillen, besloten we het echte India te gaan verkennen. Dus op in de laagste klasse slaaptrein, wat net een rijdende gevangenis lijkt, tien uur tussen snurkende mensen en zweetvoeten liggen.

Het meest indrukwekkende in Mumbai was de slumbtour. In Mumbai zijn zo’n 2000 sloppenwijken. 54% van Mumbai woont dan ook in zo’n sloppenwijk. Wij zijn in de grootste van Azië geweest waar 1 miljoen mensen op 1,7 vierkante kilometer woont. Gemiddeld is dat zes personen in een ‘huisje’ van 3 bij 2 meter. 1% heeft een wc, 76% gaat naar een openbare en de rest kakt ongegeneerd voor je voeten op straat in de overstromende open riolering. De mensen wonen voornamelijk op hun werkplekken tussen de slechte lucht van verf, plasticrecycling en andere fabriekjes. Overal waar je kijkt ligt een berg vuilnis waar kinderen met hun zelfgemaakte vliegertjes vrolijk in spelen. De stank is onuitstaanbaar en de hygiëne is ver te zoeken. We mochten helaas nergens foto’s van maken, maar dit beeld zal ik nooit vergeten. Echter na 4 weken India bleek het in de rest van het land niet veel te verschillen van de slumbs in Mumbai…

Vervolgens zijn we naar Rajasthan gereisd, waar we een camelsafari in de desert aan de grens van Pakistan hebben gedaan. Twee dagen lang op een bepakte kameel, zelf eten koken op een hout vuurtje, afwassen met zand (!), woestijndorpjes bezocht, kampvuurtje met Mr. Desert (zoek google & Youtube), en onder de prachtige sterrenhemel slapen. Een geweldig back to basic avontuur!

Na verschillende dorpjes in Rajasthan zijn we naar Delhi, Agra (Taj Mahal kon niet missen uiteraard) en Varanasi gereisd. Uiteindelijk hebben we in die laatste stad dan echt de Ganges gezien, de belangrijkste rivier van India. Men zegt dat je daarin totaal ‘gereinigd’ word, wat ik mij nauwelijks kan voorstellen aangezien de Ganges ook als mensen- en dierentoilet, vuilnisdump, begraafplaats, bad, wasserette en drinkwater wordt gebruikt. Dan nog niet gesproken over de life crematies langs de oever.

Met 17% van de wereldbevolking is India een land met grote tegenstellingen. Wat je toch echt overal terug vind in het land is de ranzigheid, chaos 24/7, stank, kak op straat, drukte, afzetterij, koeien, overvolle bussen en riksjas (soms lijken het net rijdende mensen in plaats van een voertuig) en vooral veel walgelijke rochelende mannen. Everything is possible in India! Wat een vreselijk/geweldig apart land (you hate it or you love it, ik voel beide). Hoewel ik me soms kapot heb geërgerd en me heb afgevraagd waarom ik hier ook al weer ben, ben ik zo trots dat we dit hebben meegemaakt (lees: overleefd) en kan ik met een zeer tevreden gevoel naar het hopelijk relaxte Nepal.

1. Anneke:
    10 december 2010
    Whieieieee, bye bye India, Hello Nepal!
    Wat is het toch fijn om allebei hetzelfde te voelen, ik heb ook genoten van alle ranzigheid hier, maar nu is het toch echt tijd voor rust, ruimte en bergen!!

Xx
  2. Pap en Mieke:
    10 december 2010
    Nou Raissa weer heel veel gezien en ervaringen opgedaan. Dat vergeet je nooit meer. Je gaat nu in een heel andere cultuur / omgeving komen. Je zal wel wat andere kleren nodig hebben daar in de bergen. Heel veel plezier in Nepal. Tot het volgende verhaal.
  3. Terry:
    10 december 2010
    Wat een indruk heeft India op jullie gemaakt, dat moet ook wel als ik je mooie verhaal lees en de prachtige foto's zie.
    Na het drukke India, op naar Nepal.
    Als die rust, ruimte en bergen maar niet gaat vervelen...

Fijne tijd in Nepal,

Liefs mam
  4. Barbara van Ham:
    10 december 2010
    En toch is het een heerlijk verhaal om te lezen. Je omschrijft het goed genoeg voor een prima beeldvorming! En weet je... je kan het 'ergste' maar gehad hebben he. Jullie hebben in ieder geval fantastische foto's en ik geniet van de blogs! Alvast succes met het afsluiten van India en de start in Nepal! Ik kijk uit naar het volgende verhaal!
    Liefs,
    Barbara
  5. Ellen:
    10 december 2010
    Heey Raissa! Leuk weer wat van je te lezen en echt prachtige foto's !! :D Veel plezier in Nepal :). Besitosss Ellen
  6. Marloes:
    Hee Raissa,
    Dat lijkt me idd erg krap ja met 1 miljoen mensen op 1,7 vierkante METER! :p
    Haha veel plezier in Nepal
    xMarloes
  7. hugo:
    11 december 2010
    jee wa een smerige boel zeg, daar lijkt het meest ranzige plaatsje in Paraguay of Bolivia nog een schoon paradijs bij haha; Nou ik hoop dat je nu wat schonere plaatsen treft.. Wel een mooie ervaring, dit blijft je veel beter bij dan dat j ergens in een 5 - sterren resort hebt gezeten! x uit Sao Paulo, Brazil-- Hugo
  8. Anja en Ad:
    12 december 2010
    Heerlijk om weer wat van je te lezen Raissa, en ook van Anneke.
    Alles beter dan de kou en sneeuw enzo hier!!
    Als ik jullie zo zie in die woestijn, lekker met de blote voeten in het warme zand en ook de filmpjes zijn leuk om te zien.

Groetjes Anja ( wacht alweer op een volgend bericht)
  9. Eveline:
    12 december 2010
    Hoi Raissa.

Leuk om je belevenissen te lezen en je mooie foto's te zien! Het lijkt me indrukwekkend als je zoveel van de wereld mag zien. Ik wens je een fijne tijd in Nepal.

Eveline en Jelle.
  10. Gijs:
    15 december 2010
    Holy Shit! Dat klinkt heavy! Ondanks de goorheid en smerige troep toch een briljante ervaring. Je ervaart het land echt tot op het bot! Top!
  11. Marjan:
    16 december 2010
    Heee rais,
    leuk verhaal! maar pfoeee daar hoef ik nooit heen. ik vind amsterdam al een vieze stad. laat staan daar in india. maar wel weer mooie/gave ervaringen!
    veel plezier nog.
    xx marjan
  12. Kevin:
    16 december 2010
    Aaaah, wat zou ik graag een vlucht naar jullie willen boeken! Hier is het KOUD! Jammer dat wij pas in mei in Maleisie zijn joh..

X, Kevin