Nepal: vanuit het jaar 2067

25 december 2010 - Kathmandu, Nepal

Na een lange hobbeldebobbel reis van Varanasi naar Pokhara, waarvan zelfs een stukje op het dak van een bus, kregen we alles wat we nodig hadden: een schone luxe kamer, rust, non-veg eten, mooie bergen, riviertjes, meren, vriendelijke mensen en frisse lucht (inclusief verkoudheid). Het voelde als een totale verademing na India. We hadden echt even rust nodig en we schamen ons er dus ook niet voor dat we de eerste acht dagen niets uitgevoerd hebben behalve boeken lezen en thee drinken, terwijl de meeste mensen naar Nepal komen voor de prachtige trektochten in de Himalaya! Voor de verandering hebben we af en toe gewandeld en gefietst, maar het mooiste was toch wel het paraglyden boven de toppen van de Himalaya.

Nadat we helemaal weer bijgekomen waren, hebben we dus bus gepakt naar Chitwan National Park, in het zuiden van het land. Chitwan staat bekend om de wilde neushoorns, tijgers en olifanten. Na een aantal pogingen te voet, vanuit een kano en vanaf een olifant hebben we maarliefst twee neushoors en één krokodil gezien (en een hele hoop ‘wilde’kippen en herten) haha. Een beetje teleurstellend dus, maargoed, het schijnt dat je echt geluk moet hebben.

Dus na een paar dagen hebben we de hoop opgegeven en zijn we naar de hoofdstad Kathmandu gereisd. We hadden al veel verhalen gehoord dat het vies en druk was, maar vergeleken India viel dit voor ons reuze mee. Van kerst is hier verder niet veel te merken, behalve een paar kerstboomachtige takken vol met toeters en bellen. Toch hebben we gisteren kerstdiner gehad met een nationaal voetbalteam uit Kameroen. En ik heb de nieuwe held van het nationale team van Uruguay ontmoet: Alexis Likeng, voor de echte voetballiefhebbers! En niet te vergeten, we staan vandaag in de kerstspecial van de locale nepalese krant! Dat noem ik nou nog eens een kerstkado!

Nepal schijnt nóg armer te zijn dan India en behoort zelfs tot een van de armste landen van de wereld. Tot 2008 zijn hier politieke onenigheden geweest en dat is de reden dat er nu pas veel nieuwe hotels worden gebouwd voor het opkomende toerisme. Ondanks dat ze hier al in het jaar 2067 leven, heeft een groot gedeelte van de bevolking dat in de bergen leeft nog nooit van een auto gehoord. Wij hebben van de armoede niet zo veel meegekregen (behalve dan de hardwerkende vrouwtjes met zware manden aan hun hoofd gebonden), omdat we dit keer alleen op toeristische plekken zijn geweest.

In tegenstelling tot India, overheerst hier het Boeddhisme. Er zijn ook mixvormen van Hindoeisme en Boeddhisme in Nepal. Voor mij komt het Boeddhisme niet zozeer over als een geloof, maar meer een manier van denken en leven. Ik heb het idee dat er niet echt regels zijn, maar iedereen leeft heel vredig en is vriendelijk. De meeste Hindoes leven heel strikt volgens het kastensysteem (uithuwelijken etc.), en veel dingen zijn not-done, zoals blote schouders, alcohol en roken. In India heerste ook echt een mannencultuur, terwijl in Nepal vrouwen meer geaccepteerd worden.

Inmiddels zijn we al echt gewend aan het backpackersleventje. Het keer op keer in- en uitpakken, zoeken naar budgethotels, het regelen van vervoer, soms een paar dagen niet douchen (omdat we bang zijn dat we er nog viezer uit komen) en minimaal drie keer per dag uit eten, is voor ons standaard geworden. We hebben geleerd dat je niet altijd op HET boek (Lonely Planet) moet afgaan en dat ontmoetingen met andere reizigers vaak veel nuttigere informatie oplevert. In ieder geval verveeld dit leventje ons nog zeker niet. Gelukkig gaan we nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet…

Nepal was een perfecte ‘tussenstop’ voor ons om helemaal tot rust te komen. Eindelijk kunnen de dikke kleren weer uit, wij zijn helemaal ready voor zon, zee en strand in Thailand! Ik wens iedereen een fijne kerst en een gelukkig 2011!

1. Terry:
    Hee meissie

Je hebt er weer een prachtig verhaal van gemaakt!

Je maakt er toch vanalles mee, om jaloers op te worden!! ;)
    Mooi dat je ook beschrijft dat Nepal weer een geheel ander land is dan India, terwijl het toch buurlanden zijn.
    Thailand wordt helemaal genieten voor jullie: zon zee en strandfeesten! Vooral met nieuwjaar!!!!
    We missen je wel nu zeker met de feestdagen, maar zo'n verhaaltje en foto's maakt veel goed!

Een heel fijne kerst en heeeel veeeel plezier met oud en nieuw !!!

Dikke X mama
  2. Fauve:
    He lieverd,

Wat fijn dat jullie weer even helemaal tot rust zijn gekomen..
    Lijkt me heerlijk zo af en toe ff niets doen :)
    En paraglides, neushoorns spotten, lokaal nieuws worden. Helemaal top!!! Chika fijne kerstdagen (ondanks dat je daar waarschijnlijk geen grote kerstboom hebt ;))
    Liefs uit wit!!! Nederland
  3. Mieke:
    25 december 2010
    Nepal is een heel mooi land zoals je dat beschrijft. Gelukkig dat je de rust daar weer gevonden hebt na het drukke en vieze India. Was weer een heel mooi verhaal Raissa. En para glyding zal wel heel mooi geweest zijn. Je maakt wat mee zeg. En nu naar het mooie weer in Thailand. In welk jaar leven ze daar? Have fun. Wij zitten hier lekker in de sneeuw. Witte kerst voor ons.
    Heel veel plezier in Thailand. Fijne kerst. En tot de volgende keer.
    groetjes
    Pap en Mieke
    xxx
  4. Thea en Paul:
    Hoi Raissa,

wij lezen met heel veel plezier je mooie verhalen, wat maak jij veel mee zeg.
    Je valt wel van het ene in het ander uiterste. Maar heel er mooi en indrukweeknd volgens mij.

Geniet ervan lieve meid ( ja dat blijf je voor mij altijd).

Voor jullie beide hele fijne feestdagen en veel plezier in het mooie Thailand.

Thea en Paul

ps nog bedankt voor je groeten via bart
  5. Barbara van Ham:
    25 december 2010
    Dit verhaal ziet er een stuk beter uit dan die van India, fijn dat je het nu beter naar je zin hebt! Geweldig leventje he, dat van een backpacker?! Oja, en die foto uit de krant moet je wel even online zetten he! Geniet ervan! xx
  6. hugo:
    25 december 2010
    Echt een mooi geschreven stukje ! Mijn complimenten, dat doe je echt goed.
    Door al die verhalen krijg ik ook inspiratie om nog een keer te gaan reizen, door al die voor mij nog onbekende oorden.
    en @ Terry, als jouw dochter zo'n reis kan maken, dan kan jij dat toch zeker ook ;)
    En @ Raissa, we zitten beiden ergens op een strand met nieuwjaar, jij in Thailand en ik hier in Brazilië. Doen we toch goed voor 2 haghorstse miensen haha

x uit Ribeirão Prêto.
  7. Rianne van de Ven:
    Hee Raissa,

Wat een geweldig verslag weer. Heb je wel tijd om al je indrukken te verwerken, voordat je weer verder gaat? Voor ons onvoorstelbaar wat je allemaal ziet en meemaakt. Zal een onvergetelijke ervaring zijn. Wij wensen je een mooie voortzetting van je reis. Spannend wat je nu weer allemaal gaat zien en meemaken. We kijken uit naar je volgende verhaal!
  8. Anja en Ad:
    26 december 2010
    Hallo Raissa, wat een leuk bericht weer en ook de foto's.
    Weinig kerst dus voor jullie hè. Geeft niet, zag er tenminste veel warmer uit dan het hier is.
    Toch graag fijne feestdagen gewenst en een mooi 2011.
    Bedankt nog voor je berichtje. Groetjes Anja en Ad
  9. Mieke:
    Dag Raissa,
    Nog bedankt voor de leuke kaart.
    Wat een leuke avonturen allemaal. Gaat het allemaal goed? Zo te lezen wel. Hoop dat je nog een heel leuke reis hebt. Een prettige jaarwisseling daar in Thailand.
    Hoop je weer snel te zien,
    Groetjes van Oma.
    xx
  10. loes:
    heeey Raissa,

Super leuk om jou verhalen ook te lezen!
    Staan dan weer net andere dingetjes op als bij ons an,zo mis ik niks!!!
    Echt geweldige foto's heb je ook erop staan!

He leuk dat we jullie gister toch even bij ond kerstetentje hadden!

Nou meid,geniet van alles en pas een klein beetje op mn zussie!

Heel veel groetjes Corne,loes en lenn!
  11. Mieke:
    27 december 2010
    hallo raissa,

Je berichten gelezen. Ik verneem dat je het reuze naar je zin hebt. En op avontuur bent. Wens je het allerbeste en vele groetjes,
    Van Tante Koos en bezoekers
  12. Eveline:
    27 december 2010
    Hoi Raissa,

mooi foto's en update van je tijd in Nepal. Op naar de zon.

Ik wens je een goed 2011!

Groet, Eveline.
  13. Elin:
    30 december 2010
    Hee Raissa!
    Super leuk dat je telkens iets schrijft, echt leuk om te lezen.
    Gelukkig nieuwjaar alvast en nog veel plezier daar
    xxxxx
  14. Jeanne:
    31 december 2010
    Hi Raissa en Anneke,
    Een heel mooi 2012, voor jullie!
    Nepal is in ieder geval goed geweest.
    Geniet van de rest, na India kan je alles aan,toch?
    Wij vieren het hier, op z'n brabants met de koffietafel om 24.00 uur, en veel vuurwerk!!!
    Take care, Jeanne
  15. Terry:
    31 december 2010
    heey Raissa en Anneke
    Een heel mooi, liefdevol, 'reisvol' 2011!!! ( Jeanne telt wat sneller in Sri Lanka). Voor jullie begint die enkele uren eerder dan voor ons.
    Geniet van jullie luxe hotel en vooral zodadelijk van THE PARTY ON THE BEACH !!!

Ik denk aan jullie ( als ik mag werken :( )

XXX
  16. Agniet Fromme:
    11 januari 2011
    hoi Raisa, ben vanmiddag weeste lunchen met je moeder, en lekker bijgekletst. wat een mooie fotos heb je gemaakt. ik wens je een heel fijn en gelukkig 2011. xx Agniet