Sri Lanka: Smile and wave

13 november 2010 - Colombo, Sri Lanka

Stel je voor: Sri Lankanen in tirol pakjes. Zo begon onze eerste avond tijdens het Oktoberfest in Colombo (ja dit feest heb je dus niet alleen in Munchen). Uiteindelijk zijn we dus beland in een vette club vol dansende locals en hebben we illegaal gezwommen in het zwembad van het Hilton Hotel!

Na een paar dagen 'intro' van Jeanne en Toon begon het echte packpacken. Eerst zijn we het binneland gaan verkennen waar nog veel armoede heerst. Omdat er geen toerist te bekennen was werden we overal met open mond aangestaard, toegelachen en vriendelijk begroet. De tempels en ruines in Anuradhapura waren we in een dag al helemaal klaar mee. Na de klim van de Lion Mountain in Sigiriya, zijn we naar Kandy gegaan, waar we afgesproken hadden met Shan (een hippe srilankaan die we eerder in de club in Colombo hadden ontmoet). Uiteindelijk heeft hij ons het echte Sri Lanka laten zien en veel gebruiken en woorden bijgeleerd. Met de handen eten en spicy rijst met curry als ontbijt konden we nu niet meer onderuit. Met de tuk tuk (die we zelf ook nog mochten besturen) zijn we naar het huis van Shan gereden. Een klein huisje voor heel de familie, met de wc buiten langs de rijstvelden.

Door de hoeveelheid regen (staartje van cycloon in India) zijn we na een een week naar het zuiden gereisd, waar we lekker gerelaxt hebben op de mooie stranden van Mirissa en Unawatuna. Een totaal andere wereld, vanwege de vele toeristen en dus voor ons de ultieme kans om weer wat westers eten naar binnen te krijgen.

Om een lang verhaal kort te maken hebben we eigenlijk niet veel highlights opgezocht, maar vooral genoten van de lokale mensen en gebruiken. Het meest indrukwekkende vond ik dan ook de zeer beschaafde mensen, viskraampjes vol met vliegen, kerkhoven OP het strand tussen het afval wat de volgende dag weggespoeld is, sjansende boeddistische monnikken, de hoeveelheid zwefhonden, biddende mensen in de bus zodra we een tempel passeerden, beachparty in de regen, vissers op houten palen in de zee, het afpingelen op alles, truet or dear spelen met locals, de urenlange staande bus en treinreizen langs theeplantages en niet te vergeten de vieze 'vis'lucht die overal heerst, wat later coconutoil bleek te zijn!

Het begin van onze reis had niet mooier kunnen zijn en het doet dan ook best pijn om nu al afscheid te nemen van de Srilankaantjes. Vanavond op naar India.

1. Anja en Ad:
    13 november 2010
    Wat fijn om eindelijk weer iets van je te lezen en natuurlijk de foto's. Blij dat alles goed gaat. Groetjes Anja
  2. Terry:
    13 november 2010
    Heel fijn dat je zo enthousiast bent, te veel meemaakt om alles in een verhaaltje te zetten, zei je. Olifant rijden had je ook nog gedaan, toch? Ben heel benieuwd of India ook zo goed bevalt.
    Schrijf er maar snel wat over, zodat we weer mee kunnen genieten. Ook van de foto's! ( Maar die duren erg lang om er op te zetten, zei je).

Ga zo door meiden!

X, liefs mam
  3. Rody:
    Hi Raissa,
    Oh, wat ben ik jaloers! Schrijf maar veel verhalen op, dan maken wij het hier ook nog een beetje mee. Het lijkt mij ook het leukst om van de locals "het leven" mee te krijgen. echt hartstikke gaaf!
    we denken aan je,
    Rody, Loek en Sebas
  4. Mieke:
    15 november 2010
    We hebben net je nieuwste fotos bekeken. Heel leuk. En nu in India weer een heel nieuwe ervaring. Zal wel anders zijn dan Sri Lanka. We beleven met je mee door deze weblog en de fotos. Heel leuk allemaal. Geniet ervan en we volgen je op de voet.

Pap en Mieke
  5. Gijs:
    20 november 2010
    Raissa! Ik had me aangemeld voor deze berichten maar krijg er helemaal geen mailtjes van. En op deze rustige dag in het koude Nederland dacht ik eraan dat jij zo'n beetje in Sri-Lanka/India zit of zat.
    Ik heb dit Sri-Lanka verhaaltje even gelezen en ik had precies dezelfde indruk van het land. Blij dat je het er enorm naar je zin hebt gehad en helemaal mooi te lezen dat je genoten hebt van de mensen en de tradities! Geniet nog enorm veel van je reis he!
    Gijs
  6. Marloes:
    22 november 2010
    Hee Raissa.
    Wat een vette foto's zeg!! En al goed 'geshopt' zie ik!
    Geniet van alles wat je meemaakt de komende tijd.
    Enne, voor mij wordt het hoogstwaarschijnlijk enkele maandjes op Sumatra!
    xMarloes
  7. Jeanne:
    26 november 2010
    Hi Raissa en Anneke,
    Is het nog gelukt met die bruiloft?
    Srilanka heeft sinds jullie vertrek alleen maar gehuilt, het regent hier elke dag en veel..........
    Veel succes in India, ben heel benieuwd naar Nepal, liefs Jeanne en Toon.
  8. Ad:
    27 november 2010
    Hoi Raissa en Anneke,

fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben en er lekker van genieten. en ja lijkt me leuk door met de mensen van de plaatselijke bevolking om te gaan, die laten je dan meestal de dingen zien waar j normaal niet aan zou toekomen of aan zou denken.
    veel plezier nog verder in je reis en ik lees het wel wat je ondekt hebt.

gr Ad
  9. Mirjam van Dijk:
    29 november 2010
    Potverdomme, dat ziet er toch allemaal weer prachtig uit op die fotootjes! Zou zo een ticket kopen en ook een wereldreis gaan beginnen! Geniet nog van al wat je tegen gaat komen! Heel veel plezier, en wacht op het volgende verhaal! X
  10. Jeanne:
    1 december 2010
    Hi Raissa en Anneke,

Zag dat het kameel rijden is gelukt,wow
    Zijn jullie al op weg naar Nepal of zitten jullie nog in India?
    Lukt het met die zware tassen?
    Hier regent het nog steeds erg veel, en Toon gaat zaterdag Sinterklaas spelen, succes met alles, liefs Jeanne
  11. Maike:
    1 december 2010
    Heehee!
    Heel leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken.
    Jullie vermaken jullie wel daar!
    Nog heel veel plezier, en geniet er van..
    xxx Maike
  12. Stephanie NHTV:
    2 december 2010
    Meiden!

Wat een superleuke foto's en verhaal!
    Snel een volgend verhaal over India! =)
    Ik wacht met smacht.

Groetjes,